محرمیت با هات‌داگ

ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفته است: «دختر و پسری که با هم غذا بخورند با هم محرم می‌شوند یعنی اگر پسری، دختری را به خوردن ساندویچ و یا آبمیوه دعوت کند، با هم محرم می‌شوند.»

البته صحبت آقای فیاض ناظر است بر مبحث عقد معاطات که در شذوذاتی از احکام و استفتائات از آن استفاده می‌شود. هیچ‌کس حق ندارد با اصل موضوعات فقه شوخی کند، لذا امیدوارم که برداشت اشتباهی صورت نگیرد. طرف سؤالات بنده هم شخص آقای فیاض است که علی‌الظاهر بر امورات شذ و ندر اشراف دارند.
جناب آقای فیاض لطفاً پاسخ بدهند که:‌

۱- آیا نوع ساندویچ هم اثری در محرمیت دارد یا نه؟ مثلاً آیا محرمیت با ساندویچ الویه تفاوتی با ساندویچ ژامبون مرغ یا زبان یا بندری یا... دارد؟ اگر متفاوت است ارجحیت با کدام است و کدام پیوند محکم‌تری ایجاد می‌کند؟

۲- اگر حین گاز زدن ساندویچ طرفین از هم خوششان بیاید و به هم «بفرما» بزنند، اینکه هرکسی ادامه ساندویچ خودش را بخورد، برای محرمیت کفایت می‌کند یا باید خرید ساندویچ اعاده شود و ساندویچ دیگری ابتیاع کنند؟

۳- اگر به جهت عدم استطاعت مالی فقط یک ساندویچ ابتیاع شود، آیا دستور خاصی برای نحوه میل کردن آن هست یا خیر؟

۴- جناب فیاض مسالةٌ: محرمیتی که با اکل ساندویچ جاری می‌شود، آیا با باد گلوی بعد از شرب نوشابه منتفی است یا باید چیز زیادی دیگری هم میل شود؟

۵- آیا خوردن دل و جگر و خوئک هم محرمیت ایجاد می‌کند؟ آرزوی خوردن دل و جگر و خوئک چه حکمی دارد؟

۶- آیا خوردن ساندویچ با نان اضافه نیاز به اذن کسی که با وی ساندویچ می‌خوریم دارد یا خیر؟

۷- آیا خوردن چند ساندویچ در یک وعده حکم چندهمسری ندارد؟

۸- در صورت طلاق رجعی، ساندویچ خوردن یک طرف و تماشای طرف مقابل رجوع به حساب می‌آید یا خیر؟

توضیح:
ابراهیم فیاض، چند روز پیش در گفتگو با یکی از سایت های خبری، در خصوص لزوم راه اندازی ازدواج موقت در دانشگاه ها، گفته بود: امروزه شاهد رواج ازدواج های موقتی هستیم که بدون خواندن صیغه صورت می گیرد و در واقع این ها دوست دختر، دوست پسرانی هستند که دوستی آن ها به بهانه ازدواج انجام می گیرد.

این استاد علوم اجتماعی دانشگاه‌ تهران، افزود: طبق فتاوایی مثل فتوای حضرت امام خمینی (ره) این افراد عملاً زن و شوهر هستند چون قصد و نیت ازدواج در آن ها وجود دارد ولو این که صیغه محرمیت بین آن ها خوانده نشده باشد.

وی ادامه داد: من خودم در دانشگاه شاهد آن هستم که دختر و پسرها با هم ارتباط دارند و همه و همه به فکر ازدواج هستند اما با مشکل اقتصادی روبرو هستند و امکان ازدواج ندارند.

فیاض در خصوص راهکار این مشکل، گفت: ما اگر خوابگاه های متاهلی دانشگاهی را زیاد کنیم، خیلی راحت بسیاری از دانشجویان به خصوص دانشجویان مقطع کارشاسی ارشد مشکل ازدواجشان حل می شود. چه کسی است که دنبال ازدواج نباشد ازدواج در فطرت همه ی انسان ها وجود دارد و انسان ها به آن تمایل دارند ولی به صورت دائم و نه موقت.

این استاد دانشگاه با اشاره به صحبت ها حجت الاسلام والمسلمین حائری شیرازی، عنوان کرد: دختر و پسری که با هم غذا بخورند با هم محرم می شوند یعنی اگر پسری، دختری را به خوردن ساندویچ و یا آبمیوه دعوت کند با هم محرم می شوند.

وی اضافه کرد: نظر امام خمینی(ره)، آیت الله گلپایگانی، موسوی بجنوردی هم همین است یعنی «حق زوجیت موجد ازدواج است و خطبه عقد مظهرش»

فیاض در ادامه با اشاره به داستانی از آیت الله گلپایگانی، گفت: روزی از آقای گلپایگانی در خصوص دختر و پسری که با یکدیگر فرار کردند و با هم ارتباط برقرار کردند و از این راه حتی بچه دار شدند پرسیدند که آیا باید این دو نفر را از هم جدا کنند یا خیر که ایشان جواب دادند خیر و در خصوص بچه متولد شده شان گفتند که بچه حلال زاده است.

وی همچنین ضمن بی اطلاعی از جزئیات طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها، اظهار داشت: اگر قرار باشد دختر و پسرها را در دانشگاه ها از هم جدا کنیم آن ها را در خیابان ها چه کار کنیم؟

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: باید کاری کنیم که ازدواج ها زیاد شود و تلاشمان در این راه باشد. همچنین باید سن ازدواج را تا سن دبیرستان پایین بیاریم و این کار مستلزم تغییر برخی قانون های اشتباه در مدارس است به طور مثال بنابر چه دلیلی دختری که در سن دبیرستان ازدواج کرد را از مدرسه اخراج می کنیم.

شهرام شکیبا

  
نویسنده : میرزا قلی‌خان راپورتچی ; ساعت ٢:٢۳ ‎ب.ظ روز ٢٤ مهر ۱۳٩۱